Konstrukcje inżynierskie w ramach E20 – LCS Kutno
Roboty mostowe zostały zintegrowane z pracami torowymi, siecią trakcyjną oraz systemami sterowania ruchem kolejowym (SRK) i teletechniką w rejonie LCS Kutno. Wdrożenie etapowania robót i ścisła koordynacja pozwoliły utrzymać przepustowość linii w trakcie modernizacji. Zastosowano rygorystyczną kontrolę jakości materiałów oraz badań laboratoryjnych, co zapewniło pełną zgodność z wymaganiami kontraktu.
ZS Budownictwo odpowiadało za budowę i przebudowę obiektów inżynieryjnych wspierających infrastrukturę kolejową. Zakres obejmował mosty i wiadukty kolejowe, przepusty, przejścia pod torami, przejścia ekologiczne dla zwierząt oraz obiekty towarzyszące – odwodnienia, kanalizację i kładki technologiczne.
Prace realizowano etapami pod ruchem kolejowym, z wykorzystaniem dźwigów wielotonowych i rusztowań modułowych. Konstrukcje stalowe i żelbetowe zabezpieczono antykorozyjnie, dostosowując do warunków agresywnego środowiska kolejowego (wilgoć, zasolenie zimowe). Wykonano nowe przyczółki i ustroje nośne, przebudowano dylatacje i łożyskowania, dostosowując skrajnię do nowoczesnego taboru i sieci trakcyjnej.
E20 – korytarz o znaczeniu europejskim
Linia kolejowa E20 jest kluczowym fragmentem paneuropejskiego korytarza transportowego, łączącego Warszawę z Poznaniem i dalej z zachodnią granicą kraju. Modernizacja odcinka w rejonie LCS Kutno zwiększyła przepustowość linii, podniosła bezpieczeństwo, skróciła czas przejazdu i poprawiła warunki dla przewozów pasażerskich i towarowych.
Zakres prac i zastosowane rozwiązania
- Przebudowa mostów i wiaduktów kolejowych
- Wykonanie nowych przepustów i przejść pod torami
- Wzmocnienia i rozbudowa przyczółków oraz podpór
- Zabezpieczenia antykorozyjne i wymiana dylatacji
- Budowa/modernizacja odwodnienia i kanalizacji deszczowej
- Koordynacja z robotami torowymi i siecią trakcyjną
- Integracja z systemami SRK i teletechniki (LCS Kutno)
- Organizacja ruchu pod ruchem pociągów (etapowanie)
- Kontrola jakości i badania materiałowe na budowie
- Odbiory techniczne i uruchomienie po modernizacji